Science fiction - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Michelle Berge - WaarBenJij.nu Science fiction - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Michelle Berge - WaarBenJij.nu

Science fiction

Door: Michiel rn Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

15 Juli 2008 | Indonesië, Batavia

Vandaag gedoken op Manta Point. Zoals de naam al doet vermoeden zwemmen daar Manta's (onder andere). Waarom daar, is natuurlijk jouw vraag. Nou, omdat het een cleaningstation is. En dat is, zoals de naam al doet vermoeden, een station waar de Manta's schoongemaakt worden door cleaner-visjes die alle bugs en parasiten van de manta's afknabbelen. Een carwash, baby!
En er was een heuze file. Manta's van bijna 3 meter breed kwamen als grote ruimteschepen ingedaald en cirkelden rond om geknipt en geschoren te worden. Dat alles op een comfortabele 4 meter onder het wateroppervlak waar het water net iets warmer is dan in de koude diepte.
Het was indrukwekkend hoe zo'n 8 manta's daar rondcirkelden en soms op zo'n 2 meter afstand langs ons heen zeilden. Net science fiction waar de vliegdekschepen van de Yeddi force zich verzamelen om niet veel later in Warp speed naar een ander galactisch stelsel te gaan.

Michiel

Al dat duiken (Michiel) en slapen (Michelle) is natuurlijk uitermate vermoeiend, dus moesten we 's middags wel een massage nemen in de schaduw ;-). Het leven is hard :-). Ik heb een hele leuke foto genomen van onder Michiel's hoofd op de massagetafel, maar die is helaas gesneuveld in de censuur :-(. Deze is echter ook leuk. Vanmiddag gaan we weer op pad met ons hebben en houden. 3 nachten is precies een leuke stop om ergens echt te landen. Nu heb zelfs ik al wel weer zin om door te reizen. Vanavond blijven we 1 nachtje in sanur (ivm late aankomst) en reizen dan morgen door naar lake Batur en een plaatjes aan de kust in het noordoosten waar Michiel naar een wrak wil duiken. En hopelijk oog in oog komt met de mysterieuze Mula Mula....

Michelle

We houden jullie op de hoogte...

XM&M

• 15 Juli 2008 - 17:52

Helga:

Ik wil ook een carwash cleaningstation onder de douche. Oja, verhips! Dat HEB ik ook, in de vorm van André met een spons. Zo handig, een vriendje met smetvrees ;-) (Natuurlijk is het gewoon echte liefde)
    Voor de massage zal ik ook naar Azie moeten vrees ik.

Nadat het weer hier een beetje op leek te knappen vond ik het vandaag weer koud. Het is maar goed dat de Duits/Poolse gebroeders Bever de verwarmingsketel weer hebben teruggehangen op het werk. Als "de Mol" (alle bouwvakkers krijgen een bijnaam) nu ook nog even snel de WC maakt hoeven we niet lang meer op de noodpotti.
    En wie weet wordt het dan weer schoon in de apo. Wat een teringzooi is het daar nu... Er is er natuurlijk één die zich daarbij als een vis in het water voelt, maar deze vis probeert het zoveel mogelijk te negeren.

Kusjens!

• 16 Juli 2008 - 18:07

Helga:

Voor de mensen die geen sms-je van Michelle hebben ontvangen:
    "Vandaag aangekomen op nieuwe bestemming, Amed. Wel internet gevonden maar zo traag, 7 minuten laden per pagina. Hebben prachtige kamer aan zee met uitzicht over baai"

Voor Michelle: personage X is uiteraard Bor de Wolf! Of is er een nog onbetrouwbaarder figuur in de Fabeltjeskrant?

XXX H.

• 18 Juli 2008 - 13:47

MAYA:

may the force be with them