Epidauros - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Michelle Berge - WaarBenJij.nu Epidauros - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Michelle Berge - WaarBenJij.nu

Epidauros

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

07 Mei 2012 | Griekenland, Athene

Onze eerste stop op de Peleponessos is meteen een goede. We zijn op advies van onze camperverhuurder neergestreken bij Epidauros aan zee, een kleine twee uur rijden van de boot waarmee we van Aegina vertrokken zijn. Heerlijke camping gevonden (camping Bekas), waar we nog net niet met de wielen in zee staan, maar het scheelt niet veel, want dus wel direct aan zee :-). Dus wederom worden wij door het geluid van de golven op het strand in slaap gewiegd. Waarbij onze driejarige wekker ons dan wel onverbiddelijk tegen zevenen wakker roept, maar dat is een kleine prijs voor ons tijdelijke paradijs. Meteen uit bed aan zee ontbijten en voor de lunch tuffen we dan met t campertje naar het dorp voor de warme maaltijd. Vandaag ook goed gewinkeld en viermaal geslaagd: een DIY snoer met peertje voor wat extra licht 's avonds naast de momenteel prachtige volle maan, hele mooie sandalen en steentjes-vrije-waterschoenen voor de kleine man en mijn topkoop vh jaar: exact dezelfde fijne hand sinaasappelpers met spies als ik 20 jaar geleden gekocht heb en nooit in NL heb kunnen vinden! Een kinderhand is gauw gevuld, maar ik stond heel wat enthousiaster op en neer te springen toen ik mijn kleinood ontdekte, dan Roemer toen hij een speelgoed camper van ons kreeg ;-).
Laten we het er op houden dat je hem een keer gebruikt moet hebben om mijn euforie te begrijpen...
Verder ontstaat er een begin van een ritme. Vroeg op, beetje keutelen bij de zee op de camping, einde van de ochtend richting dorp voor boodschappen en warme maaltijd, dan namiddag weer keutelen aan zee op de camping, broodmaaltijd, kindje naar bed en verder boekjes lezen tot het bedtijd is. Roemer pikt de Griekse taal ook al aardig op. Naast het keurig nazeggen van 'efgaristo' en 'kalimera' en dergelijke, heeft hij ook zijn fantasietaal aangepast aan Griekse klank en ritme. Klinkt echt heel grappig. Inmiddels hebben we de walkietalkie ook aan de praat gekregen. Niet dat we die hier nu direct nodig hebben, maar het is fijn dat we nu weten hoe die werkt zodat Roemer's deel voice activated is en die van ons met een terugpraatknop werkt. Sowieso leuk om al 'Roger en Over' over de praktisch verlaten camping te lopen. Die verlatenheid is sowieso raar: er is elke dag een keur aan brandschone toiletten en douches, op welk moment vd dag ook.  Het is dat er nog een paar andere mensen ook hier kamperen, anders zou het net zijn of we hier van God en alles verlaten waren.
Morgen gaan we wat cultuur snuiven bij het amphitheater. Volgens Michiel het best bewaard gebleven amphitheater ter wereld waar Epidauros om bekend staat, maar ik had er nog nooit van gehoord, mijn klassieke opleiding ten spijt...

• 07 Mei 2012 - 20:40

Helga:

Ow! Ik wil ook de sinasappelpers! Als je nog ruimte hebt in je tas...

• 07 Mei 2012 - 21:51

Truus:

erg fijn om van alles te horen en ben blij dat jullie 't naar je zin hebben....
    michiel alvast van harte gefeliciteerd en koop maar 'n lekker taartje op mijn rekening!
    xxxtr.

• 07 Mei 2012 - 22:46

Gied:

Prachtige reis. Mooi reisdoel in deze crisistijd ook al was dat misschien niet zo intentie.
    Wantje en ik hebben lang geleden, kort na de val van het kolonelsregime, het land drie weken met onze rugzakken doorkruist in autobussen. Onvergetelijk. In 2013 hoop ik met een groepje mede-theologen een reis te maken o.m. in de voetsporen van Paulus (Eeze), Johannnes (Patmos) naar de resten Istanbul (Byzantijns en Turks). Overigens zie je in Turkijke nog heel veel gave herinneringen aan de Griekse beschaving. Ook de 'Griekse' koffie met een ijskoud glas water. Eingelijk Moslim cultuur, maar laat ze dat maar niet horen!
    Vandaag denk ik trouwens nog wel eens terug aan de film Z die mijn studentengeneratie erg bezig hield: de beroemde film van Costa Gravas over de moord op een democratische Griekse politicus door een fascistische knokploeg, die de ouverture vormde op de rechtse staatsgreep in1967. Ik geloof niet zo erg in reincarantie, maar ben vandaag wel 'nachdenklich' over mijn vele deja vu's: de Dageraad, Le Pen, Breivik, NPD en in ons land noem ik maar liever geen namen. In 2011 waren er al CIA berichten over een mogelijk nieuwe staatsgreep... Zorg maar dat jullie dan weer terug zijn.

Een mooie reis nog!

• 08 Mei 2012 - 06:29

Guido:

Wat interessant om het amphetheater van Epidauros te bezoeken dat destijds 34 rijen zitplaatsen is gebrouwd. Vroeger werd er rekening gehouden met de harmonie de sferen zodat ook dit theater en het geen daar ten tonelen werd gebracht aan deze hogere wetmatigheid voldeed. De 34 zitplaatsen voldeden dan ook aan de Gulde sneden (34/21 = 55/34 = 1,61… = het 'magische' getal . Dat is nu wel even anders, vandaar dat we dan ook in een diepe crises verkeren. Griekeland, de bakermat van onze beschaving of wel onze democratie (wat heet), heeft het nu zeer ernstig te verduren. Toeristen blijven massaal weg zo je al opmerkte en volgens de Griekse regering is het percentage suïcide gevallen vorig jaar gestegen met 40 procent in vergelijking met de 2 jaar daarvoor. Maar Griekenland is een heerlijk vakantieland en dit zeker voor Roemer die met al dat water en de vele stranden en zich dan ook geen moment zal vervelen.