mooooooi!!! - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Michelle Berge - WaarBenJij.nu mooooooi!!! - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Michelle Berge - WaarBenJij.nu

mooooooi!!!

Door: Michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

23 November 2006 | Guatemala, Tikal

Dat was echt prachtig, de zon zien opkomen boven het oerwoud. opstaan was even lastig om 3:00 am, ondanks dat we al om half negen waren gaan slapen. We kwamen in het donker aan, maar er was net voldoende zicht door de onbewolkte sterrenhemel. toch hadden we geen idee waar we liepen en na ongeveer een half uur konden we beginnen aan het beklimmen van de hoogste tempel (nr 4). Dit georganiseerd de zon zien okomen boven tikal kan pas sinds 2 jaar en er zijn slechts 4 gidesen met een speciale vergunning om mensen voor openingstijd mee het park in te nemen. die van ons was superaardig, vrolijk, grappig, deskundig en echt blij met zijn werk. Hij vertelde dat hij hier al werkt sinds z'n 16e. begonnen met ijsjes verkopen, daarna meehelpen met vrijmaken van de tempels (een ellenlang voortdurend proces, 85% van de tempels is nog helemaal overwoekerd met oerwoud, zand, stenen, mos, bomen) en uiteindelijk gids mogen worden. Uiteindelijk namen we met ongeveer 30-50 mensen plaats bovenop de tempel. Inmiddels kon je al de contouren van de boomtoppen en de 2e hoogste tempel (5) zien door het ochtendgloren. een andere gids hette ons welkom en bedankte ons voor de moeite om al zo vroeg hierheen te komen. Daarna vroeg hij uit respect voor elkaar om stil te blijven om de jungel te horen wakker worden en tot de zon opgekomen was.
Ongelovelijk maar waar: mensen bleven gewoon praten! tot ik uiteindelijk heel pissig er wat van zei en toen werd het eindelijk doodstil :-)
dat was heerlijk. het was heel bijzonder om met zo'n grote groep stil te zijn en het ochtendgloren steeds helderder te zien worden. de vogels begonnen vlak voordat de zon zelf aan de kim verscheen heel zachtjes te kwetteren. Opeens werden deze vredige geluiden woest verstoord door het brullen van...een leeuw? een tijger?
Het klonk heel imposant en bleken 'howler monkeys' te zijn, schreeuwende apen dus, die we later ook nog in het echt gezien hebben. zei het hoog in de boomtoppen. De zon zelf kwam om 6:05 op en was ook prachtig. Nog net iets minder mooi dan dat steeds lichter wordende ochtendgloren. De rest van Tikal was ook indrukwekkend, maar die zonsopgang was echt top! Daarna hebben we in een paar uur nog de belangrijkste andere tempels gezien, met veel uitleg van onze aardige gids. Waaronder dat we slim waren om met maar heel weinig mensen alles in alle rust te bekijken. tegen tienen wordt het drukker met de 2000 mensen die per dag het park bezoeken en toen zaten wij allang lekker te ontbijten. Overigens was het steenkoud voor de zon opkwam. waren we niet helemaal goed op gekleed helaas. om negen uur was het echter al weer snoeiheet. Verder hadden we nog meer mazzel omdat tempel 5, waar 6 jaar aan gewerkt is, pas sinds 3 maanden weer toegankelijk was. en in het regenseizoen (9 maanden v/h jaar) mag je de tempels niet beklimmen omdat er al diverse toeristen doo vanaf gegeleden zijn :-(
Overigens voorspelde de gids dat over een paar jaar niemand er meer op mag klimmen omdat het materiaal (limestone) eigenlijk veel te kwetsbaar is. en toeristen monsters zijn. want vroeger kon je ook een tempel binnen (de meesten zijn overigens massief) om muurschildringen te bekijken, maar mensen hebben hun naam zelfs over de schilderingen heen gekrast!!! ook nadat ze er glas voor geplaatst hadden, bleef men dit gewoon breken om te kunnen vernielen. bah. bah. bah. Nu is deze tempel dus weer gesloten.
Dus wellicht zijn we nog net op tijd hier geweest. Hoe het ook zij: het was prachtig en een mooie afsluiting van een geweldige vakantie.

tot snel, M&M

• 23 November 2006 - 04:03

Guido Ten Berge:

Dus ik had niets teveel gezegd! Ben dan ook blij dat jullie deze revaring heben mogen hebben al was het dan wel met een groep mensen waar wij alleen waren. Het mag een tijdelijke stilte zijn geweest die je met je ssst hebt afgedwongen bij hen die de stilte nog niet kennen. Het is als de de stilte voor de storm, alsof er helemaal geen vuiltje aan de lucht is, alsof het altijd zo geweest is. De bloemen die bloeien, de planten die groeien, het is allemaal even sereen, rustig en stil. Hoe stil het ook mag zijn, wees te allen tijde waakzaam en houd je ogen en oren open zeker op zo'n reis die heel apart is om te maken. Onderzoek alles, neem niets zomaar aan en voel heel diep van binnen waarom het op je weg komt en wat het je wilt zeggen? Waarom jij hier naar toe moets komen, dat dit geen z.g. ttoeval was. Het is je ziel die om deze ervaring vroeg. Het is de herhaling van het geen in je ziel tot onwaken gebracht wenst te worden. Door steeds dieper te gaan, zul je bij alles wat je tegenkomt het machtige principe van de schepping gaan zien, voelen en ervaren. Dan zul je zien dat je altijd geslapen hebt en nu pas aan het ontwaken bent. Denk niet dat je al heel ver bent in je ontwikkeling, maar zie dat je slechts een begin gemaakt hebt om het unieke pad te kiezen dat je helemaal alleen dient te gaan zonder ego, maar in onvoorwardelijke Liefde tot alles wat op je weg komt. Ala je dit gaat zien, ontdekken is al het vorige kinderspel bij wat zich nu aan je kan gaan ontvouwen en wordt het oude nieuw. Vraag je in voorduring af wie je bent en waarom je op Aarde bent en met ales wat je doet waarom je dit in de diepste doet. Als je deze verantwoordelijkheid naar jezelf toe kunt nemen en dragen, dan pas kun je een ander voorgaan, eerder niet! Wees dan ook wie je bent, elke minuut van de dag! Alles zal anders worden en meer en meer veranderen in een andere richting. Dat is niet omdat een of andere kracht buiten jou je een andere kant op wil krijgen. Nee, alles heeft te maken met diepe keuzes gemaakt in grote veranderingsprocessen die hebben plaatsgevonden en nog zullen gaan plaatsvinden in en buiten jou. Alles zal compleet veranderen de komende jaren tot 2012 en dat hebbbeen de Maya's ook geweten als je hun geschiedenis kent!
    Fijne reis verder en liefs van je vader

• 23 November 2006 - 08:50

Maaike:

Oke, na Guido is alles al gezegd, behalve dit: kom maar weer lekker veilig naar huis, want ik mis je! Kussen voor jullie allebei

• 23 November 2006 - 10:58

Helen:

Lieve Michelle,
    klinkt fantastisch, leuk He latijs amerika!!! :-))
    liefs helen

• 23 November 2006 - 18:22

Helga, Met Spoed:

Lief zusje,

Hopelijk lees je dit nog. Er is een communicatiestoornis ontstaan, het stoom komt bij Truus en mij uit de oren ;-) Leuk idee om samen te eten, maar de praktische uitvoering behoeft meer info...

Lees s.v.p. je werkmail!

En Maya, als jij dit nog leest: bel Truus als je een lift wilt naar Schiphol. Als het goed is heb je haar nr. gekregen? Mail mij anders op kleinerooiebosheks@gmail.com , dan geef ik het je door.

Hoi,
    Helga.